Plzeňské ulice křižují Karkulky. Mají ulevit přeplněným ulicím




Za prvních 50 dní provozu využila nová červená auta už 250 registrovaných uživatelů. Sdílené Karkulky slouží hlavně lidem žijícím ve městě. Tímto projektem se Plzeň snaží ulehčit ulicím od přeplněných aut.

Plzeňské sdílení osobních vozů Karkulka má za sebou již prvních 50 dní provozu. Za tuto dobu nová červená auta Ford Ka+ a Ford Focus combi využilo 250 registrovaných uživatelů. Především lidé žijící ve městě vyjeli s nimi víc než 120 krát, často i mimo hranice západočeské metropole. Hlavním cílem projektu je ulevit přeplněným ulicím.

„Jedno sdílené auto může nahradit až deset vozů v osobním vlastnictví. Lidé auta využívají jen zlomek času, většinou stojí na parkovišti,“ řekl primátor Plzně Martin Zrzavecký.

Sdílení aut má ambice se dále rozšiřovat. Podle primátora může zklidnit automobilovou dopravu v centru a zlepšit situaci s parkováním. Přináší také úlevu životnímu prostředí.

„Z počátku se hlásili spíše mladí uživatelé ve věku 18 až 25 let. Teď po první vlně je věková kategorie registrovaných uživatelů pestřejší. Většina lidí se chová k autům slušně. Vozy jsou uklizené, nic se z nich neztratilo. Nějaké ‚ťukance‘ už jsme zaznamenali, ale zatím to relativně jde,“ uvedl vedoucí projektu Milan Šot.

V nabídce jsou menší městské auto a vůz combi pro delší cesty. Každé má svou domovskou zónu, v níž jej uživatel najde a do níž ho po skončení cesty vrátí. Lidé si je tak mohou zamluvit v centru města, dále na Slovanech, Borech, Bolevci, Košutkách, Skvrňanech i Doubravce. Rezervace je možná pomocí internetového portálu nebo mobilní aplikace Karkulka.

„Využívání Karkulek je velmi snadné, stačí krátká registrace v systému, platný řidičský průkaz a bankovní karta s povolenou internetovou platbou. Celý proces probíhá samoobslužně. Lidé se sami zaregistrují, zarezervují si auto, klíčky najdou ve voze, který si odemknou mobilní aplikací nebo Plzeňskou kartou,“ popsala mluvčí magistrátu Eva Barborková.

Řidičům, kteří najedou ročně do 10 tisíc kilometrů, přinese nová městská služba finanční úsporu, protože nemusí hradit náklady na opravy, servis, povinné ručení a technické kontroly. Nejlevnější taxa je 35 korun za hodinu plus 3,5 koruny za ujetý kilometr. Uživatel s ročním předplatným hromadné dopravy má levnější tarif.

Na provoz vozů dohlíží nonstop dispečink plzeňského dopravního podniku. Auta mohou zdarma parkovat v placených zónách.


Autor: Svatoslav Hořínek



Vyhledáváme ty nejlepší zážitky ve městě.
Chcete o nich vědět mezi prvními?

Přidejte se k nám na facebooku!

Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

Partneři portálu: